Klin Monbl Augenheilkd 2013; 230(4): 326-329
DOI: 10.1055/s-0032-1328393
Studie
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Impact of Preoperative and Intraoperative Factors in Cataract Surgery

Einfluss prä- und perioperativer Faktoren in der Kataraktchirurgie
E. Pérez-Campagne
1   Simone Veil Hospital, Eaubonne – Montmorency, France (Chairman: Mimi Moubri)
,
C. Basdekidou
2   Rothschild Ophthalmologic Foundation, Paris, France (Chairman: Georges Caputo)
,
I. K. Petropoulos
3   Centre Ophtalmologique de Rive, Genève, Switzerland (Chairman: Peter M Leuenberger)
,
B. Noachovitch
1   Simone Veil Hospital, Eaubonne – Montmorency, France (Chairman: Mimi Moubri)
,
M. Moubri
1   Simone Veil Hospital, Eaubonne – Montmorency, France (Chairman: Mimi Moubri)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 16 September 2012

accepted 06 January 2013

Publication Date:
29 April 2013 (online)

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Abstract

Background: Cataract surgery is the most common procedure in ophthalmology. However the surgical outcome depends on various factors. The impact of preoperative and intraoperative factors on the surgical procedure were investigated.

Patients and Methods: Prospective consecutive study of eyes that underwent cataract surgery. The studied parameters included: age, body mass index (BMI), medical history, type of anaesthesia, preoperative patientʼs anxiety level (scale from 0 to 10), spherical equivalent (SE), keratometry, axial length (AL), time and percentage of ultrasounds (US), intraoperative complications, duration of surgery. The eyes were separated into two groups: the “no complication group” and the “complication group”.

Results: 529 eyes were included. Age averaged 75.5 years old (44; 100), mean BMI (kg/m2) was 26.3 (13.7; 45.2), patients had cardiovascular history in 61.05 % of cases, the type of anaesthesia used was topical in 93.4 %, subtenon in 4.7 % and general in 1.9 % of cases. Mean preoperative anxiety was 4.04 (0; 10), mean preoperative SE was − 0.12 (− 10; 7.5), mean keratometry (diopters) was 43.88 (39.5; 49), mean AL (mm) was 23.29 (20.91; 29.78), mean time of US (minutes) was 1.89 (0.08; 9.2), mean percentage of US was 10.5 (2; 30) and mean surgical duration (minutes) was 17.15 (5; 50). There was a statistically significant difference (p < 0.0001 in all cases) between both groups in the preoperative anxiety, the time of US and the duration of surgery. The “complication group” had higher scores in all cases as well as more proportion of patients with cardiovascular history. There was no statistically significant difference between both groups for the BMI, SE, AL, keratometry and percentage of US.

Conclusions: The preoperative anxiety level and a cardiovascular medical history together with a prolonged time of US and a longer surgical duration seem to provide more complications during the surgery. The BMI, SE, AL and keratometry did not influence the surgical procedure.

Zusammenfassung

Hintergrund: Kataraktchirurgie ist die am weitesten verbreitete ophtalmologische Operation. Das operative Ergebnis hängt jedoch von verschiedenen Faktoren ab. Es wurde der Einfluss von prä- und perioperativen Faktoren untersucht.

Patientent und Methoden: Prospektiv konsekutive Untersuchung von Augen, die kataraktchirurgisch behandelt wurden. Die untersuchten Parameter umfassten: Alter, Body-Mass-Index (BMI), Vorerkrankungen, Anästhesieverfahren, präoperative Angst des Patienten (Skala von 0 bis 10), sphärisches Äquivalent (SA), Keratometrie, axiale Länge (AL), Zeit und Prozentsatz von Ultraschall (US), perioperative Komplikationen, Operationsdauer. Die Augen wurden in 2 Gruppen eingeteilt: die „Gruppe ohne Komplikationen“ und die „Gruppe mit Komplikationen“.

Ergebnisse: 529 Augen wurden eingeschlossen. Der Altersdurchschnitt der Patienten betrug 75,5 Jahre (44; 100), der durchschnittliche BMI (kg/m²) war 26,3 (13,7; 45,2), die Patienten hatten in 61,05 % der Fälle kardiovaskuläre Vorerkrankungen, als Anästhesieverfahren kam in 93,4 % Lokalanästhesie, in 4,7 % Sub-Tenon-Block und in 1,9 % der Fälle Allgemeinanästhesie zum Einsatz. Die durchschnittliche präoperative Angst war 4,04 (0; 10), der durchschnittliche sphärische Äquivalent betrug − 0,12 (− 10; 7,5), die durchschnittliche Keratometrie (Dioptrien) 43,88 (39,5; 49), die durchschnittliche AL (mm) 23,29 (20,91; 29,78), die durchschnittliche Dauer (min) des US war 1,89 (0,08; 9,2), der durchschnittliche Anteil von US war 10,5 (2; 30) und die durchschnittliche Operationsdauer (min) betrug 17,15 (5; 50). Die beiden Gruppen unterschieden sich signifikant (p < 0,0001 in allen Fällen) in präoperativer Angst, kardiovaskulären Vorerkrankungen, Dauer des US und der Operationsdauer. Die „Gruppe mit Komplikationen“ hatte in allen Fällen höhere Werte sowie einen höheren Anteil von Patienten mit kardiovaskulären Vorerkrankungen aufzuweisen. Bei BMI, SA, AL, Keratometrie und Anteil von US gab es zwischen beiden Gruppen keinen signifikanten Unterschied.

Schlussfolgerungen: Präoperative Angst und kardiovaskuläre Vorerkrankungen scheinen zusammen mit längerer Ultraschall- und Operationsdauer Komplikationen während der Operation zu begünstigen. Die BMI, SA, Keratometrie und der AL hatten keinen Einfluss auf den chirurgischen Eingriff.